Single Blog Title

This is a single blog caption
01
mei

De zon gaat weer schijnen!

Heerlijk die warmte, maar het is wel belangrijk om je goed tegen de zonnestralen te beschermen. Gelukkig weten we dat ook, maar hoe werkt zonbescherming nou eigenlijk?

Waar bescherm ik mijn huid tegen?
Zonlicht is opgebouwd uit verschillende soorten straling, waaronder infrarood en ultraviolette straling, afgekort Uv-straling.
Uv-straling bestaat uit 3 soorten;

  • UVA- Straling is schadelijk voor de huid en veroorzaakt ook vroegtijdige huidverouderingen zonneallergie. UVA straling kan ongehinderd de aarde bereiken en beslaat 95%van de Uv-straling.
  • UVB- Straling is verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D, maar is ook de grootsteveroorzaker van zonverbranding. 5% van de Uv-straling die de aarde bereikt is UVB.
  • UVC- Straling is de meest schadelijke, maar deze bereikt de aarde niet.

Waarom bescherm ik mijn huid?
Te veel Ultraviolette straling kan schadelijk zijn voor de huid. Dit kan nare gevolgen geven op korte termijn, bijvoorbeeld huidverbranding, maar ook op lange termijn, bijvoorbeeld huidkanker.
Als de huid rood word geeft hij eigenlijk een waarschuwing. Er dringt meer Uv-straling in de huid dan deze kan verdragen. Bij verbranding sterven er veel cellen af in de bovenste huidlaag met het vervellen van de huid als gevolg.  Bij een ernstigere verbranding kunnen er zelfs blaren ontstaan.
Te veel blootstelling aan Uv-straling vergroot de kans op vroegtijdige huidveroudering. Bij kinderen is overmatig blootstelling aan Uv-straling een belangrijk risicofactor voor het ontstaan van huidkanker op latere leeftijd. Uit onderzoekscijfers blijkt zelfs dat zonverbranding bij kinderen de kans op een melanoom verdubbelt. Redenen genoeg om jezelf en jouw kinderen goed te beschermen!

Hoe werkt een zonbescherming?
Doormiddel van chemische of minerale zonnefilters word je huid beschermt tegen verbranding en verklein je de kans op huidveroudering en huidkanker.
Chemische filters bevatten moleculen die de stralingen absorberen en omzetten in een onschadelijke energie.
Minerale filters bevatten twee anorganische stoffen, zinkoxide en titaniumdioxide. Deze stoffen werken als een soort spiegel en zorgen voor verstrooiing en reflectie van de Uv-stralen.
Beide filters dienen om de twee uur aangebracht te worden. De moleculen uit de chemische filters raken vol, en doordat minerale filters op de huid blijven liggen verdwijnen deze door onder andere water, wrijving en zweten.

Voor de beste bescherming maken onze producten gebruik van een combinatie van chemische en minerale filters.

Welke beschermingsfactor heb ik nodig?
SPF staat voor “sun protection factor” en geeft het UV-absorberend vermogen van de zonnecrème aan. Oftewel; de SPF geeft aan hoe veel langer je in de zon kunt zijn zonder dat je verbrandt bij gebruik van een zonbescherming in vergelijking tot het niet gebruiken van een zonbescherming.

Voorbeeld; Wanneer je zonder bescherming 10 minuten in de zon kunt zijn en net niet verbrandt, kan je met een SPF 30, die dag 300 minuten (5 uurtjes, mits goed gebruik van de zonbescherming) in de zon zijn zonder te verbranden (30 maal 10 minuten), deze tijd wordt niet langer als je vaker smeert.

Hoe lang je onbeschermd van de zon kunt genieten zonder te verbranden hangt onder andere af van de Uv-index (Zonkracht op dat moment, te vinden op deze website) en jouw huidwaarde (zie hieronder)

  • Huidtype 1
    • Verbrandt zeer snel en wordt niet tot nauwelijks bruin.
    • Huidwaarde 60.
  • Huidtype 2
    • Verbrandt snel en wordt langzaam bruin.
    • Huidwaarde 100.
  • Huidtype 3
    • Verbrandt niet snel en wordt makkelijk bruin.
    • Huidwaarde 200.
  • Huidtype 4
    • Verbrandt bijna nooit en bruint zeer gemakkelijk.
    • Huidwaarde 300.

Baby’s en jonge kinderen moeten zoveel mogelijk uit de zon blijven.
Kinderen onder de 10 jaar hebben maar een huidwaarde van 60.

Door jouw huidwaarde te delen door de zonkracht op dat moment bepaal je het aantal minuten dat je zonder bescherming in de zon zou kunnen zijn.

Voorbeeld; Ik verbrand snel en wordt langzaam bruin, ik heb dus een huidtype 2, de huidwaarde die daarbij hoort is 100.
De gemiddelde UV-index in Nederland is tijdens de zomermaanden 5
Onbeschermd zou ik maximaal (100/5=) 20 minuten in de zon kunnen zijn zonder te verbranden door de UVB straling, daarnaast ben ik dan ook niet beschermt tegen UVA straling, die zeer schadelijk is voor de huid. Daarom is het ook verstandig om altijd een zonbescherming te gebruiken.

De SPF geeft de bescherming tegen UVB stralen weer, om het verbranden van je huid tegen te gaan.
PPD (Persistent Pigment Darkening) beschermt je huid tegen de schadelijke UVA stralen. Bescherming tegen UVA straling moet apart vermeld worden op de verpakking.

Hoe vaak en hoeveel moet ik smeren?
Begin minimaal 30 minuten voordat je naar buiten gaat met smeren. Smeer royaal, want zuinig smeren geeft een lagere beschermingsfactor dan de verpakking vermeldt. Gemiddeld zijn er 7 theelepels zonbescherming per sessie nodig om je lichaam voldoende mee in te smeren;

1 Voor je gezicht, hals en nek. Vergeet je oren niet!
2 Voor je armen en schouders
2 Voor je borst, buik en rug
2 Voor je benen en voeten

Herhaal dit ritueel elke 2 uur en het is belangrijk vaker te smeren als je het water in gaat, veel zweet of in contact komt met zand.

Hoe lang mag ik mijn zonbescherming gebruiken?
Als de verpakking geopend is wordt de beschermingsfactor geleidelijk minder, na een jaar is de SPF nog maar voor de helft werkzaam. Als de verpakking in de volle zon ligt of warm wordt loopt de factor ook terug. Ons advies is dan ook om ieder jaar een nieuw product aan te schaffen voor de beste bescherming van jouw huid en dat van jouw kinderen.

Verstandig zonnen is niet alleen insmeren om de huid te beschermen tegen de zon, maar ook insmeren na het zonnen met een aftersun. Lees hier verder.

Wil jij weten welke zonbescherming het beste bij jou past?
Kom langs in ons Dermacenter bij apotheek Didam

Uw reactie

Schrijf je in voor onze Hemelse nieuwsbrief!